Dieet

Histamine arm dieet

Als je last hebt van een allergie of histamine intolerant bent, is het belangrijk om te weten wat je beter wel en niet kunt eten. Een histamine arm dieet of een histaminevrij dieet samenstellen is niet altijd even gemakkelijk. Histamine is een biogene amine die in veel voedingsmiddelen van nature voorkomt. Je vindt biogene aminen onder andere in varkensvlees, kaas, aardbeien, zuurkool, spinazie, bier en wijn. En dan heb je ook nog voedingsmiddelen die het vrijgeven van histamine uit de lichaamscellen bevorderen, waardoor je ook lichamelijke klachten kunt krijgen. Een paar voorbeelden hiervan zijn schaaldieren en schelpdieren, chocolade en sommige kruiden.

Overzicht

Medisch onderzoek wijst uit dat je grote winst kunt behalen door een histamine arm dieet of een histaminevrij dieet te volgen bij histamine intolerantie of een allergie. Hieronder geven we een overzicht van verschillende voedingsmiddelen en de hoeveelheid histamine die ze bevatten. Als je overweegt een histamine arm dieet of een histaminevrij dieet te gaan volgen, is het uiteraard verstandig om de producten waar veel histamine in voorkomt zoveel mogelijk te laten staan.

Zuivel, vlees en vis

Met name in schimmelkazen, oude kaas, kwark, karnemelk en yoghurt zit veel histamine. Je kunt beter kiezen voor jonge kaas of smeltkaas. Ook melk, slagroom en crème fraîche bevatten in mindere mate histamine en zijn daarom betere keuzes. Wat betreft vlees kun je het beste kiezen voor kip, kalkoen, rundvlees of paardenvlees. Varkensvlees, lamsvlees en wild bevatten juist veel histamine en kun je dus beter niet eten. Dat geldt ook voor lever. Sowieso doe je er verstandig aan om vlees zo vers mogelijk te eten, want dan bevat het minder histamine. Vis bevat veel histamine. Vooral makreel, tonijn, kabeljauw, haring en sardines kun je beter vermijden. Ook andere schaaldieren en schelpdieren zijn een slecht idee. Dus garnalen – maar bijvoorbeeld ook kroepoek, wat immers garnalen bevat – kun je beter vermijden. Ben je een visliefhebber en wil je toch af en toe een keer vis eten? Dan kun je het beste vis uit de diepvries eten. Dat is een betere keuze dan verse vis.  Vis uit blik is de slechtste keuze.

Aanbevolen producten

Dieetschema
  • Dieet op maat
  • Eten wat jij lekker vindt
  • Gezond & verantwoord
De-Keto-Revolutie1
  • Meer energie
  • Betere spijsvertering
  • Makkelijk gewichtsverlies

Groenten en fruit

De groenten met de laagste hoeveelheid histamine zijn peulvruchten (zoals bonen), paprika en rabarber. Tomaten, zuurkool, spinazie en bietjes zitten er juist vol mee, dus die kun je maar beter aan je voorbij laten gaan. Ook paddenstoelen zijn af te raden. De meeste andere groenten kun je prima eten. Fruitsoorten die je beter niet kunt eten zijn aardbeien, frambozen, kiwi, ananas, meloen. Daarnaast kun je ook avocado en grapefruit het beste vermijden. Bananen, mango’s en druiven kun je wel eten, maar eet hier niet te veel van. Alle andere soorten fruit zijn geen enkel probleem.

Kruiden en specerijen

Helaas zitten de meeste kruiden en specerijen boordevol histamine. Vooral vanille is af te raden. Aangezien dit in heel veel koekjes, taarten en andere lekkere dingen verwerkt wordt, kun je het beste al die lekkernijen laten staan of maar mondjesmaat eten. Andere kruiden die je beter niet kunt gebruiken bij het koken zijn kruidnagel, komijn, koriander, kervel, gember en nootmuskaat. Ook kaneel, anijs, sesamzaad, mosterdzaad en zonnebloempitten bevatten tamelijk veel histamine.

smoothie

Drank en overig

Absolute boosdoeners zijn bier, wijn en cider. Sowieso is het gebruik van alcohol onverstandig als je histamine intolerant bent of last hebt van een allergie. Alcohol laat namelijk de bloedvaten uitzetten en dat is nu juist de lichamelijke reactie die je met een histamine arm of histaminevrij dieet wilt voorkomen. Koffie en thee kun je wel drinken, maar met mate en liever geen kruidenthee. Cola en andere koolzuurhoudende dranken zijn geen goed idee. Dan kun je beter kiezen voor fruitsap, maar kies dan niet voor sapjes die de hiervoor genoemde ‘slechte’ fruitsoorten bevatten. Overige voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden zijn: chocolade, drop en menthol. Ook pepermuntjes zijn dus geen goed idee. Verder bevat soja veel histamine en dit zit in vrij veel producten, zoals mayonaise, sla olie, frituurvet, margarine en koffiemelk. De meeste noten zijn veilig, mits je hier niet te veel ervan eet. Let ook op dat je niet te veel gistproducten, kleurstoffen en conserveringsmiddelen binnenkrijgt.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten