Als je last hebt van een allergie of histamine intolerant bent, kun je bepaalde voedingsmiddelen beter niet eten. Om vervelende klachten te voorkomen of in toom te houden, volg je een histaminevrij dieet. Je eet dan zoveel mogelijk histaminevrij en je vermijd histaminevrijmakers. Maar wat kun je nu allemaal wel en niet eten? 

Een histaminevrij dieet samenstellen is niet altijd even gemakkelijk. Histamine is een biogene amine dat in veel voedingsmiddelen voorkomt. Je vindt biogene aminen onder andere in varkensvlees, kaas, aardbeien, zuurkool, spinazie, bier en wijn. En dan heb je ook nog voedingsmiddelen die het vrijgeven van histamine uit de lichaamscellen bevorderen. Op deze pagina geven we je een handig overzicht van producten die je wel en niet kunt eten. 

Een handig overzicht voor een histaminevrij dieet

Medisch onderzoek wijst uit dat je grote winst kunt behalen door een histaminevrij dieet te volgen bij histamine intolerantie of een allergie. Hieronder geven we een overzicht van verschillende voedingsmiddelen en de hoeveelheid histamine die ze bevatten. Als je overweegt om histaminevrij te eten, is het verstandig om de producten waar veel histamine in voorkomt zoveel mogelijk te laten staan.

Zuivel, vlees en vis

Met name schimmelkazen, oude kaas, kwark, karnemelk en yoghurt bevat veel histamine. Als je histamine intolerant bent, kun je beter kiezen voor jonge kaas of smeltkaas. Ook melk, slagroom en crème fraîche bevatten in mindere mate histamine en zijn daarom betere keuzes. Eet je graag een stukje vlees? Dan kun je het beste kiezen voor kip, kalkoen, rundvlees of paardenvlees. Laat varkensvlees, lamsvlees, lever en wild het liefst staan; deze producten bevatten namelijk veel histamine. 

Wist je dat vlees minder histamine bevat als het vers is? Dus als je vlees eet, kun je dit het beste zo vers mogelijk eten. En hoe zit het dan met vis? Vis bevat relatief veel histamine. Vooral makreel, tonijn, kabeljauw, haring en sardines kun je beter vermijden. Maar ook andere schaaldieren, zoals garnalen, zijn niet een goed idee. Wil je toch af en toe vis eten? Kies dan voor vis uit de diepvries, dit is namelijk beter dan verse vis.  

Deze producten kun je beter vermijden tijdens een histaminevrij dieet:

  • Schimmelkazen
  • Oude kaas
  • Kwark
  • Karnemelk
  • Yoghurt
  • Varkensvlees
  • Lamsvlees
  • Lever 
  • Wild
  • Makreel
  • Tonijn
  • Kabeljauw
  • Haring
  • Sardines
  • Garnalen

Dieetboeken

Groenten en fruit

Veel mensen denken dat groenten en fruit geen histamine bevatten, maar dit klopt niet. Tomaten, zuurkool, spinazie en bietjes zitten er juist vol mee en laat je dus beter aan je voorbij gaan. Ook paddenstoelen zijn af te raden. De meeste andere groenten kun je gewoon eten. Fruitsoorten die je beter kunt vermijden zijn aardbeien, frambozen, kiwi, ananas, meloen, avocado en grapefruit. Bananen, mango’s en druiven kun je wel eten, maar alleen met mate. Alle andere soorten fruit zijn geen enkel probleem.

Deze groenten en fruit kun je beter vermijden tijdens een histaminevrij dieet:

  • Tomaten
  • Zuurkool
  • Spinazie
  • Bietjes
  • Paddenstoelen
  • Aardbeien
  • Frambozen
  • Kiwi
  • Ananas
  • Meloen
  • Avocado
  • Grapefruit

Kruiden en specerijen

Helaas zitten de meeste kruiden en specerijen boordevol histamine. Vooral vanille is af te raden. Aangezien dit in heel veel koekjes, taarten en andere lekkere dingen verwerkt wordt, kun je het beste al die lekkernijen laten staan of maar mondjesmaat eten. Kijk altijd goed op de ingrediëntenlijst; vanille zit in meer producten dan je denkt. 

Andere kruiden die je beter niet kunt gebruiken bij het koken zijn kruidnagel, komijn, koriander, kervel, gember en nootmuskaat. Ook kaneel, anijs, sesamzaad, mosterdzaad en zonnebloempitten bevatten tamelijk veel histamine.

smoothie histaminearm dieet

Dranken en alcohol

Bier, wijn en cider zijn absolute boosdoeners tijdens een histaminevrij dieet. Alcohol laat je bloedvaten uitzetten en dit is nu juist de lichamelijke reactie die je met een histamine arm dieet wilt voorkomen. Laat alcohol dus zoveel mogelijk staan of drink het met mate. 

Koffie en thee kun je (gelukkig) wel drinken, maar dan wel met mate. Daarnaast kun je cola en andere koolzuurhoudende dranken beter vermijden. Kies als alternatief voor een fruitsapje, maar let op dat hier geen genoemde ‘slechte’ fruit- en groentesoorten in zitten. 

Overige voedingsmiddelen die je beter kunt laten staan:

  • Alcohol
  • Kruidenthee
  • Chocolade
  • Drop 
  • Menthol
  • Pepermuntjes
  • Soja: dus geen mayonaise, frituurvet, margarine en koffiemelk

Lees meer over wat je allemaal wel en niet kunt eten op onze blog en ontdek gezonde en lekkere recepten

Wat is een histamine vrij dieet?

Een histamine vrij dieet wordt vaak aangeraden door de huisarts of een diëtist als je de diagnose histamine intolerant hebt gekregen. Het dieet zorgt ervoor dat vervelende klachten zoals jeuk en diarree verminderen of worden voorkomen. Bij een histamine arm dieet vermijd je alle producten waar veel histamine in voorkomt en eet je ook geen voedingsmiddelen die histamine in je lichaam vrijmaken.

Wat is histaminerijke voeding?

Tijdens een histamine arm dieet vermijd je dus histaminerijke voeding. Dit zijn producten die van zichzelf veel histamine bevatten. Denk hierbij aan kaas, wijn en aardbeien.

Kan ik zomaar een histamine arm dieet volgen?

Nee, je kunt niet zomaar een histaminevrij dieet volgen zonder advies van een huisarts of diëtist. Het kan namelijk per persoon verschillen hoe je op bepaalde producten reageert en bij welke hoeveelheden er een bepaalde reactie optreedt. Het overzicht op deze pagina is een richtlijn, maar het hoeft niet voor jou te werken.