Histaminevrij eten

Histamine vrij eten

Als is vastgesteld dat je histamine intolerant bent, zal je huisarts of diëtist je waarschijnlijk een histamine vrij dieet voorschrijven. Dit betekent dat je alle producten en stoffen moet vermijden waar veel histamine in voorkomt of de aanmaak van histamine bevorderen. Je moet dus zoveel mogelijk histamine vrij eten. Omdat het per persoon kan verschillen hoe je op bepaalde producten reageert en bij welke hoeveelheden er een reactie optreedt, kan het best zo zijn dat je sommige ‘verboden’ producten toch wel met mate kunt eten. In principe is de volgende opsomming voor iedereen met histamine intolerantie wel een goede richtlijn.

Vlees, vis en zuivel

In principe kun je wel een aantal verschillende soorten vlees eten, zoals kalkoen, rundvlees of kip. Daarentegen kun je varkensvlees, lamsvlees, wild en lever beter laten staan. Kliekjes vlees zijn uit den boze, evenals geconserveerde vleeswaren. Je kunt het beste kiezen voor vers vlees. Vis kun je daarentegen weer beter niet vers eten. Een betere keuze is vis uit de diepvries. Vis in blik kun je beter helemaal niet nemen en makreel, tonijn, haring en kabeljauw kun je sowieso beter vermijden.

Wat betreft zuivelproducten zijn gewone melk, jonge kaas, cottage cheese, hüttenkäse en ricotta veilig om te eten. Echter kun je oude kaas, schimmelkazen kwark, karnemelk en yoghurt beter vermijden.

Koolhydraten, groenten en fruit

 Alle producten die gemaakt zijn van volkorenmeel, zoals tarwe, rogge en spelt, kun je ook gewoon eten. Wel is het belangrijk dat hier geen giststoffen aan zijn toegevoegd. Pasta, rijst, aardappelen en maïs zijn ook prima keuzes. Je kunt met een gerust hart vrijwel alle groenten eten, behalve een paar, namelijk: spinazie, tomaten, pompoen en aubergines. Slechts enkele soorten fruit zijn goed voor je als je histamine intolerant bent. Dat zijn appels, peren, druiven, kiwi’s, meloenen, vijgen en bananen. Van die laatstgenoemde kun je echter beter niet te veel eten. Ook jam, marmelade en vruchtensap die van bovengenoemde fruitsoorten zijn gemaakt bevatten weinig histamine en kun je dus gewoon eten.

Best verkochte boeken

Noten, kruiden en dranken

De meeste zaden en noten zijn toegestaan, behalve pinda’s, walnoten en cashewnoten. Roomboter, margarine en alle soorten plantaardige olie zijn in orde. Keukenzout, bakpoeder en gelatine zijn ook toegestaan. Je kunt bij het koken kruiden en specerijen gebruiken, maar gebruik geen cayennepeper, chilipeper, kaneel, kerrie, kruidnagel, anijs en nootmuskaat. Suiker, honing, glucosestroop, fructosestroop en kunstmatige zoetstoffen kunnen ook door de beugel. Pas echter op met vanille, want dit bevat veel histamine. Qua dranken is de keuze helaas niet zo groot. Je kunt het beste alleen water, gewone melk, vers vruchtensap van de eerder genoemde fruitsoorten en – mits met mate – koffie en thee (geen kruidenthee) drinken. Frisdranken en alcohol zijn uit den boze.

Probeer je lijst uit te breiden

Histamine vrij eten is helaas vaak niet zo makkelijk. Je ziet al dat de lijst met producten die je wel mag eten kort is, waar je misschien niet heel vrolijk van wordt. Maar denk eraan dat de lijst per individu nog behoorlijk uitgebreid kan worden. Dit is een overzicht van voedingsmiddelen die wel of juist niet veel histamine bevatten of histamine vrijmaken. Het histaminegehalte van twee verschillende producten met veel histamine kan echter ook weer erg verschillen. Ook reageert iedereen weer anders op bepaalde stoffen of doseringen en waarschijnlijk zijn er wel enkele voedingsmiddelen in deze histamine vrij dieet lijst die je wel goed kunt verdragen. Het is bij histamine vrij eten dus vooral ook een kwestie van geduldig uitproberen wat je wel en niet kan hebben.

kaas
Basil

Kook het liefst zelf

Nog één tip: kook het liefst zelf. Ga je toch uit eten? Let dan goed op bij restaurantbezoek. Je weet immers nooit precies wat er in je gerechten verwerkt is als je het niet zelf hebt klaargemaakt. Om diezelfde reden kun je ook beter kant en klaar maaltijden vermijden bij een histamine vrij dieet. Het is bovendien ook zeer belangrijk dat er bij de bereiding van het eten hygiënisch wordt gewerkt. Veel voedingsmiddelen kunnen namelijk rijpen, rotten of gisten. Deze processen verhogen de hoeveelheid aanwezige histamine.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten