Als is vastgesteld dat je histamine intolerant bent, zal je huisarts of diëtist je een histamine vrij dieet voorschrijven. Dit betekent dat je alle producten en stoffen moet vermijden waar histamine in voorkomt of die in je lichaam de aanmaak van histamine kunnen bevorderen. Omdat het per persoon kan verschillen hoe je op bepaalde producten reageert en bij welke hoeveelheden er een reactie optreedt, kan het best zo zijn dat je sommige verboden producten toch wel met mate kunt eten. Maar in principe is de volgende opsomming een goede richtlijn van wat je in ieder geval veilig kunt eten.

Zuivel, groente en fruit

Wat betreft zuivelproducten zijn gewone melk, cottage cheese, hüttenkäse en ricotta veilig. Alle producten van volkorenmeel, zoals tarwe, rogge en spelt, mits zonder toegevoegde giststoffen. Pasta, rijst, aardappelen en mais zijn ook prima. Je kunt met een gerust hart vrijwel alle groenten eten, behalve een paar, namelijk: spinazie, tomaten, pompoen en aubergines. Slechts een paar soorten fruit zijn goed voor je als je histamine intolerant bent. Dat zijn appels, peren, druiven, kiwi’s, meloenen, vijgen en bananen. Van die laatste kun je echter beter niet te veel eten. Ook jam en marmelade die van deze fruitsoorten gemaakt zijn, zijn okay.

Vlees, noten, kruiden en dranken

In principe kun je vrijwel alle soorten vlees eten, mits vers. Kliekjes zijn uit den boze, evenals geconserveerde vleeswaren. De meeste zaden en noten zijn toegestaan behalve pinda’s, walnoten en cashewnoten. Roomboter, margarine en alle soorten plantaardige olie, ook olijfolie zijn in orde. Keukenzout, bakpoeder en gelatine zijn ook toegestaan. Je kunt ook de meeste kruiden en specerijen gebruiken, uitgezonderd cayennepeper, chilipeper, kaneel, kerrie, kruidnagel, anijs en nootmuskaat. Suiker, honing, glucosestroop, fructosestroop en kunstmatige zoetstoffen kunnen ook door de beugel. Qua dranken heb je niet zoveel keuze meer. Water, gewone melk, vers vruchtensap van de eerdergenoemde fruitsoorten en (mits met mate) koffie en thee, maar geen kruidenthee.

Probeer je lijst nog uit te breiden

Het is een korte lijst, waar je waarschijnlijk niet vrolijk van wordt. Maar denk eraan dat de lijst per individu nog behoorlijk uitgebreid kan worden. Dit is een overzicht van wat zeker weten voor iedereen met een histamine intolerantie veilig is. Zoals gezegd, reageert iedereen weer anders op bepaalde stoffen of doseringen. Het is dus vooral ook een kwestie van geduldig uitproberen wat je wel en niet kan hebben. Dat is een langdurig proces, maar alleen zo kom je erachter hoe jouw uiteindelijke lijst eruit komt te zien.

Je kunt het beste zelf koken

Nog één tip: let goed op bij restaurantbezoek, je weet immers nooit precies wat er in je gerechten verwerkt is als je het niet zelf hebt klaargemaakt. Om diezelfde reden kun je ook beter kant en klaar maaltijden vermijden. Het is bovendien ook zeer belangrijk dat er bij de bereiding van het eten hygiënisch wordt gewerkt. Veel voedingsmiddelen kunnen namelijk rijpen, rotten of gisten. Deze processen verhogen de hoeveelheid aanwezige histamine. Ook is het goed om je te realiseren dat de hoeveelheid histamine in je eten niet minder wordt door verhitting.