Slaapproblemen: hoe kom je beter in slaap?

Morgen heb je een drukke dag en dus meer slaap nodig dan gebruikelijk. Je gedachten ratelen maar door over verschillende onderwerpen en je kan er maar geen controle over krijgen. Herkenbaar? Slapeloze nachten hebben invloed op de kwaliteit van het leven. Een goede nachtrust brengt je in een beter humeur, je energielevels springen omhoog en je wordt er ook nog eens productiever van. Maar wat doe je wanneer je maar niet in slaap kunt komen?

slapen

Melatonine als supplement

Het lichaam heeft een eigen interne klok, die gecontroleerd wordt door het hormoon melatonine. Het lichaam maakt deze stof in de avond aan waarbij de concentratie het hoogst zou moeten zijn gedurende de nacht. Ook licht heeft invloed op de aanmaak van melatonine. Zo heb je op een winterse avond vaak minder energie dan op een lange zomeravond. De aanmaak van melatonine neemt af naarmate mensen ouder worden. In dit geval kan je supplementen nemen die een goede nachtrust bevorderen. Hiermee krijg je controle over het slaappatroon en ervaar je overdag meer energie.

Neem tijd voor jezelf

Een drukke mind kan de oorzaak zijn van slapeloze nachten. Wanneer je vlak voordat je gaat slapen stress ervaart kan het lastig zijn om in slaap te komen. Op de een of andere manier ben je nog klaar wakker waardoor het onmogelijk lijkt om in slaap te komen. Probeer eens voordat je gaat slapen te mediteren of de gedachten in een boekje van je af te schrijven. Op deze manier maak je je mind leeg en wordt het makkelijker om in slaap te vallen. Nee, het zal de de eerste dag niet direct werken. Dit kost tijd en naarmate je het vaker gedaan hebt ga je vanzelf resultaat zien.

relaxen

Gebruik geen smartphone voor het slapen

Licht zorgt ervoor dat de aanmaak van melatonine afneemt waardoor je minder goed in slaap komt. Zorg er daarom voor dat je een uur voordat je gaat slapen geen smartphone, tablet of televisie meer gebruikt. Beter nog is wanneer je ook de lampen uitdoet. Zo heeft het lichaam de tijd om zich klaar te maken voor een goede nachtrust.

Nog een tip: doe meer fysiek werk of ga sporten in de avond. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Ga maar eens de hele dag bewegen (bijv. tuinieren) dan zal je zien dat je ‘s avonds veel makkelijker in slaap komt.