Histamine arm dieet

Als je histamine intolerant bent, is het natuurlijk ontzettend belangrijk om te weten wat je wel en niet kunt eten. Histamine is een biogene amine, die in veel voedingsmiddelen van nature voorkomt. Je vindt biogene aminen onder andere in varkensvlees, kaas, aardbeien, zuurkool, spinazie, bier en wijn, om maar een aantal voorbeelden te noemen. En dan heb je ook nog voedingsmiddelen die histamine kunnen vrijmaken uit lichaamscellen waardoor je ook een lichamelijke reactie kunt krijgen. Een paar voorbeelden hiervan zijn schaaldieren en schelpdieren, chocolade en sommige kruiden.

Hou je lichaam in balans

Krijg je teveel histamine binnen, dan zetten de bloedvaten uit en kunnen je huid, je slijmvliezen en je gewrichten gaan opzwellen. Wil je deze reacties binnen de perken houden, dan is het enorm belangrijk dat je zorgt dat je hele lichaam zo goed mogelijk in balans is. Zorg dus voor een goed slaapritme, een goede ademhaling en een goed voedingspatroon. Als één van deze zaken verstoord raakt, krijg je een toename van histamine in je bloed, je kunt dan te maken krijgen met zwellingen in het weefsel, waardoor je meer vocht vasthoudt.

Overzicht

Medisch onderzoek wijst uit dat je grote winst kunt behalen door een histamine arm dieet te volgen. We zullen proberen een overzicht te geven van voedingsmiddelen en de hoeveelheid histamine die ze bevatten. Als je overweegt een histamine arm dieet te gaan volgen, is het uiteraard verstandig om die producten waar veel histamine in voorkomt zoveel mogelijk te laten staan.

Zuivel

Met name in schimmelkazen, oude kaas, kwark, karnemelk en yoghurt vind je heel veel histamine. Je kunt beter kiezen voor jonge kaas of smeltkaas. Ook melk, slagroom en crème fraîche bevatten niet heel erg veel histamine.

Vlees

Voor wat betreft vlees, kun je het beste kiezen voor kip of kalkoen, rundvlees of paardenvlees. Varkensvlees, lamsvlees en wild bezitten juist een hoog gehalte aan histamine en kun je dus beter niet eten. Dat geldt ook voor lever. Sowieso doe je er verstandig aan om je vlees zo vers mogelijk te eten.

Vis

Vis bevat veel histamine. Vooral makreel, tonijn, kabeljauw, haring en sardines kun je maar beter vermijden. Ook andere schaaldieren en schelpdieren zijn een slecht idee. Dus garnalen, maar bijvoorbeeld ook kroepoek, wat immers garnalen bevat, kun je beter vermijden. Ben je een visliefhebber en wil je toch af en toe een keertje vis eten? Dan kun je het beste vis uit de diepvries eten. Dat is aan te raden ten opzichte van verse vis. Vis uit blik is de slechtste optie.

Groente en fruit

De groenten met de laagste hoeveelheid histamine zijn peulvruchten zoals bonen, paprika en rabarber. Tomaten, zuurkool, spinazie en bietjes zitten er juist vol mee, dus die kun je maar beter aan je voorbij laten gaan. Ook paddenstoelen zijn af te raden. De meeste andere groenten kun je prima eten. Fruitsoorten die je beter niet kunt eten zijn aardbeien, frambozen, kiwi, ananas, meloen. Ook avocado en grapefruit kun je maar beter vermijden. Bananen, mango’s en druiven kun je prima eten, maar niet te veel. Alle andere soorten fruit zijn geen enkel probleem.

Kruiden en specerijen

Helaas zitten de meeste kruiden en specerijen boordevol histamine. Vooral vanille is af te raden. Omdat dit natuurlijk in heel veel koekjes, taarten en andere lekkere dingen verwerkt wordt, vraagt dit de nodige discipline van je om al die lekkernijen te laten staan of toch op zijn minst er maar mondjesmaat van te eten. Andere kruiden die je beter niet kunt gebruiken bij het koken zijn kruidnagel, komijn, koriander, kervel, gember en nootmuskaat. Ook kaneel, anijs, sesamzaad, mosterdzaad en zonnebloempitten zijn tamelijk slecht.

Drank

Absolute boosdoeners zijn bier, wijn en cider. Sowieso is het gebruik van alcohol onverstandig als je histamine intolerant bent. Alcohol laat namelijk de bloedvaten uitzetten en dat was nu juist de lichamelijke reactie die je met dit dieet wilde voorkomen. Koffie en thee kun je wel drinken, maar met mate en liever geen kruidenthee. Cola en andere koolzuurhoudende dranken zijn geen goed idee. Dan kun je beter kiezen voor fruitsap, maar pas op: natuurlijk geen sapjes die veel van de voornoemde ‘slechte’ fruitsoorten bevatten.

Tot slot

Overige zaken die je beter kunt vermijden zijn: chocolade, drop en menthol. Dus ook pepermuntjes zijn geen goed idee. Ook soja bevat veel histamine en zit in vrij veel producten verwerkt, zoals mayonaise, slaolie, frituurvet, margarine en koffiemelk. De meeste noten zijn veilig, mits je niet te veel ervan eet. Let ook op dat je niet te veel gistproducten, kleurstoffen en conserveringsmiddelen binnenkrijgt.