De vele voordelen van koolhydraatarm eten

Ben jij van plan om op korte termijn meer koolhydraatarme gerechten te gaan eten? Dat is dan een wijs besluit, want het eten van koolhydraatarme gerechten levert je heel veel voordelen op. De grootste voordelen benoemen we in dit artikel. Maar eerst leggen we je uit wat koolhydraten zijn en hoe ze werken.
Koolhydraten zijn voedingsstoffen. De meeste koolhydraten in onze voeding zijn echter enkelvoudige koolhydraten, wat betekent dat ze ons sneller dik maken. Ze worden opgeslagen als vetten en niet verbruikt. Je overgewicht is voor een groot deel dus te danken aan teveel koolhydraten.
Koolhydraatarm leven kan dus een belangrijke sleutel zijn als je wil afvallen. Maar het biedt daarnaast nog vele andere voordelen.

Afvallen als grootste voordeel

Het belangrijkste voor mensen met overgewicht is dat ze kunnen afvallen door het eten van koolhydraatarme gerechten. De reden daarvoor is simpel: doordat je geen koolhydraten meer binnen krijgt die als vet kunnen worden opgeslagen, wordt je niet dikker. Daarentegen ga je wel het eerder opgeslagen vet verbranden, omdat je nieuwe voeding dat vereist. De energie in je lichaam wordt dus anders verdeeld.
Je hoeft niet meer te doen dan koolhydraatarme gerechten te gaan eten, maar beweging kan zeker bijdragen aan een beter en sneller effect. Daarbij is bewegen gewoon gezond.

Histamineallergie

Met het oog op histamineallergie kan een koolhydraatarm dieet ook vele voordelen bieden, daar je voeding opnieuw bekijkt. Wanneer je koolhydraatarme gerechten gaat uitzoeken, kun je tevens zoeken naar gerechten die een histamineintolerantie niet erger maken. Pas dan ook wel op met koffie binnen een koolhydraatarm dieet, want koffie kan veel nadelen hebben op histamineallergie.

Lage bloeddruk

Er is door meerdere volgers en onderzoekers aangetoond dat het eten van koolhydraatarme voeding leidt tot een lagere bloeddruk. Dat komt omdat er in veel voeding zout is toegevoegd. Zout wordt gebruikt als smaakmaker, maar ook als middel om voeding langer houdbaar te maken. Maar het effect van zout is niet goed voor je lichaam. Het tast organen aan (denk aan je nieren) en zorgt voor een veel hogere bloeddruk. Door koolhydraatarme gerechten te eten kun je je bloeddruk dus prima verlagen.

Lagere cholesterol

Je cholesterol is ook gebaat bij koolhydraatarme gerechten. Een te hoog cholesterol leidt tot allerlei vervelende kwaaltjes en ziekten. Je krijgt een te hoog cholesterol als je te vaak te vet en ongezond eet. Doordat koolhydraatarme gerechten in de basis heel gezond zijn, hoef je er dus niet bang voor te zijn dat je met koolhydraatarme gerechten een te hoog cholesterol krijgt.

Weerstand, concentratie en geluk

Tot slot krijg je door het eten van koolhydraatarme gerechten veel meer weerstand. Je bent niet alleen minder vatbaar voor ziektes zoals griep, je krijgt ook een veel beter uithoudingsvermogen. Je kan dingen langer aan en volhouden. Ook je concentratie zal sterk verbeteren. Op je werk of je opleiding kun je beter presteren en dat zal weer leiden tot een goed gevoel. Je wordt dus ook gelukkiger van een koolhydraatarm dieet.

Het mag duidelijk zijn dat voeding heel erg bepalend is voor je gezondheid en je geluk. Koolhydraatarme gerechten bevatten zo weinig koolhydraten en zout dat het goed voor je is om hier meer van te eten. Je kunt gerechten eenvoudig vervangen en dus heel snel over stappen op een koolhydraatarm dieet. Of je nu jong of oud bent, gezond of ongezond, iedereen is gebaat bij een koolhydraatarm dieet. Profiteer dus ook van de vele voordelen die we in dit artikel opsomden.