Wat mag je wel eten bij histamine intolerantie?

Wat eten bij histamine intolerantie?

Een tijdje geleden hebben we een blog geplaatst over wat je beter niet kunt eten bij histamine intolerantie. Maar wat mag je dan wel eten? En is het überhaupt nog wel mogelijk om lekker eten klaar te maken?  Wij geven antwoord op al je vragen en hebben een overzicht gecreëerd met alle voedingsmiddelen die je gerust kunt eten bij histamine intolerantie en tijdens een histaminevrij dieet. 

Waarom een histaminevrij dieet belangrijk is

Histamine wordt door je lichaam aangemaakt, maar het komt ook op een andere manier in je lichaam terecht. Het stofje zit namelijk ook in allerlei voedingsmiddelen. Er zijn producten die van nature veel histamine bevatten, maar er bestaan ook zogenaamde histaminevrijmakers. Deze activeren je lichaam om meer histamine aan te maken. Als je lichaam een bepaalde hoeveelheid histamine heeft opgebouwd, kunnen er bepaalde symptomen ontstaan. Denk hierbij aan hoofdpijn, een verstopte neus en jeuk. Om ervoor te zorgen dat je lichaam niet te veel histamine opbouwt, kun je een histaminevrij dieet volgen. Tijdens dit dieet vermijd je eten dat van nature histamine bevat en eet je histaminevrijmakers met mate. Een histaminevrij dieet kan symptomen al binnen een week verlichten en is dus een goede oplossing bij histamine intolerantie (1).

Vermijd voedingsmiddelen met veel histamine

Het is belangrijk dat je voedingsmiddelen die veel histamine bevatten zoveel mogelijk vermijd. Zuivel zoals oude kazen en crème fraîche bevatten veel zout, maar ook bewerkt vlees of vis kun je beter laten staan. Producten die je lichaam activeren om histamine af te geven zijn: alcohol, suiker, chocola, eiwitten, zuivel, noten en zaden en schaal- en schelpdieren. Het is niet noodzakelijk om deze voedingsmiddelen helemaal uit je leven te bannen, maar let wel op de hoeveelheid die je van het product eet. Twijfel je of een product veel zout bevat? Kijk dan altijd even op het etiket. Hier staat precies aangegeven hoeveel zout/natrium het bevat (2).

Dit mag je eten bij histamine intolerantie

Deze producten kun je gerust eten bij histamine intolerantie

Veel mensen denken dat ze erg beperkt worden in hun voedselkeuze bij histamine intolerantie, maar niks is minder waar. Er zijn heel veel lekkere producten die je nog gerust kunt eten tijdens het dieet (3). Hieronder volgt een overzicht met wat je wel kunt eten bij histamine intolerantie.

Zuivel

Vermijd schimmelkazen en oude kaas, maar kies voor jonge kaas. Het liefst zo jong mogelijk. Bovendien is melk ook toegestaan.

Vlees

Eet je vlees het liefst zo vers mogelijk. Hoe langer je het in de koelkast laat liggen, hoe hoger het histaminegehalte wordt. Kies voor onbewerkte kip, kalkoen of rundvlees.

Vis

Vis bevat over het algemeen veel histamine en kun je dus beter vermijden. Ben je een echte visliefhebber? Dan kun je het beste vis uit de diepvries eten. Visproducten uit blik zijn absoluut niet toegestaan. 

Brood

Brood is gewoon toegestaan tijdens het dieet. Eet gerust wit-, bruin- en volkorenbrood, maar pas op voor krenten- en rozijnenbrood.

Groente en fruit

Groenten met weinig histamine zijn bonen, paprika, bloemkool, courgette, komkommer en wortel. Daarnaast zijn er nog veel meer soorten groente die je gerust kunt eten. Fruitsoorten die je beter niet kunt eten zijn aardbeien, kiwi, frambozen, ananas, avocado, grapefruit en meloen. Alle andere soorten fruit zijn (met mate) geschikt tijdens een histaminevrij dieet.

Kruiden en andere smaakmakers

Aangezien je geen extra zout meer toevoegt aan een gerecht kunnen de voedingsmiddelen misschien flauw gaan smaken. Dit kun je echter heel gemakkelijk oplossen met kruiden en andere smaakmakers. Kruiden die je gerust kunt toevoegen zijn rozemarijn, tijm, oregano, salie, bieslook, dille en laurier. Er zijn echter ook een aantal kruiden die je beter kunt vermijden, zoals kaneel, kruidnagel, koriander, gember en nootmuskaat. Natuurlijk is het mogelijk om bepaalde smaakmakers met mate te gebruiken, maar let altijd op de histamine inname. Bovendien geven knoflook en uien ook veel smaak aan een gerecht (2).

Wat moet ik eten bij histamine intolerantie?

Wil je graag histaminevrij gaan eten? Dan kan het best lastig zijn om lekkere Nederlandse recepten te vinden. Je kunt natuurlijk zelf iets lekkers in elkaar flansen, maar soms is het net iets makkelijker om een histamine vrij recept te volgen. Van vegetarische pizza met geitenkaas tot parelcouscous met kip en courgette: de mogelijkheden zijn eindeloos. Er zijn diverse websites waarop uitsluitend recepten voor histamine intolerantie worden gedeeld, maar ook kun je gerust op algemene kooksites kijken. Het is natuurlijk ook altijd mogelijk om het recept aan te passen naar jouw wensen. Probeer verschillende dingen uit en misschien vind je straks een nieuw favoriet gerecht (4).

Bronnen:
1: https://energiekevrouwenacademie.nl/histamine-wat-doen-overgevoelig/

2: https://www.vitakruid.nl/blog/alles-wat-je-moet-weten-over-histamine-intolerantie-en-voeding

3: http://kokenmethistaminedieet.blogspot.com/p/blog-page_14.html

4: https://www.leukmetkids.nl/histamine-arme-recepten/

Comments zijn uitgeschakeld.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten